Gmitrowicz Agnieszka (1953- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Czytelnia dla Dorosłych
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(520)
Gmitrowicz Agnieszka (1953- )
(-)
Krzyżanowski Julian
(370)
Konopnicka Maria
(366)
Otwinowska Barbara
(309)
Trzeciak Weronika
(262)
Mickiewicz Adam
(261)
Disney Walt
(257)
Fabianowska Małgorzata
(249)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Sienkiewicz Henryk
(237)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Kraszewski Józef Ignacy
(224)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Ławnicki Lucjan
(187)
Drewnowski Jacek
(186)
Popławska Anna
(180)
Słowacki Juliusz
(177)
Jachowicz Stanisław
(159)
Prus Bolesław
(148)
Zarawska Patrycja
(145)
Chotomska Wanda
(140)
Lech Justyna
(138)
Marciniakówna Anna
(136)
Roberts Nora
(134)
Rolando Bianka
(131)
Mazan Maciejka
(127)
Zimnicka Iwona
(121)
Czechowicz Józef
(119)
Spirydowicz Ewa
(113)
Żeromski Stefan
(111)
Siudak Jacek
(109)
Szal Marek
(109)
Włodarczyk Barbara
(108)
Precigs Katarzyna
(106)
Webb Holly
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Mróz Remigiusz (1987- )
(103)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Nożyńska Agnieszka
(100)
Rozwadowski Stanisław
(99)
Montgomery Lucy Maud
(98)
Skalska Katarzyna
(98)
Możdżyńska Aldona
(97)
Adamus-Ludwikowska Jolanta
(96)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Rzehak Wojciech
(96)
Brzechwa Jan
(95)
Głowińska Anita
(94)
Fabisińska Liliana
(92)
Andersen Hans Christian
(91)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Wilczek Piotr
(90)
Polkowski Andrzej
(89)
Szekspir William
(89)
Tuwim Julian
(89)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(88)
Siewior-Kuś Alina
(88)
King Stephen
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Ochab Janusz
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Asnyk Adam
(86)
Christie Agatha
(86)
Szulc Andrzej
(86)
Frączek Agnieszka
(85)
Marlier Marcel
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
Lindgren Astrid
(82)
Skowrońska Emilia
(82)
May Karol
(81)
Naczyńska Zuzanna
(81)
Steel Danielle
(81)
Urban Miłosz
(81)
Kasdepke Grzegorz
(80)
Supeł Barbara
(80)
Pedersen Bente
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Strzałkowska Małgorzata
(79)
Zieleniec Bogdan
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Szancer Jan Marcin
(74)
Uliszewski Krzysztof
(74)
Żeleński Tadeusz (Boy)
(74)
Frątczak-Nowotny Elżbieta
(73)
Kownacka Maria
(73)
Makuszyński Kornel
(73)
Kornhauser Julian
(72)
Delahaye Gilbert
(71)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Odbiorca
Lekarze
(1)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(1)
Psycholodzy
(1)
Temat
Choroby psychiczne
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Dzieci
(1)
Leczenie
(1)
Młodzież
(1)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Psychologia
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
Nie powinno budzić wątpliwości stwierdzenie, że od zdrowia psychicznego dzieci zależy dobrakondycja przyszłego społeczeństwa. Skoro tak jest, nasuwa się pytanie, w jakim stopniu dorośli dbają o rozwój psychiczny dzieci. Sądząc po wzroście wskaźników rozpowszechnienia wśród nastolatków zachowań autoagresywnych (samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń), przemocy rówieśniczej, przestępczości oraz zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych (w tym tzw. dopalaczy), zaburzeń zachowania i emocji, należy sądzić, że nadal nie ma adekwatnej do potrzeb dzieci opieki, ani na poziomie rodziny, ani instytucji, szkoły i państwa. W Stanach Zjednoczonych już w połowie lat 60. ubiegłego stulecia powstała przy Kongresie specjalna Komisja ds. Zdrowia Psychicznego Dziecka. Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego nawet co piąte dziecko cierpi z powodu różnych zaburzeń psychicznych, a tylko 21% otrzymuje adekwatną opiekę. W Polsce w celu zapewnienia dzieciom prawidłowego rozwoju powołano Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Od 2000 roku Rzecznik podejmuje działania na rzecz zapewnienia dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości. Żeby pomagać dzieciom z zakłóceniami rozwoju psychicznego, należy prawidłowo je diagnozować. Podstawą są podręczniki i klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Od lat 30. ubiegłego stulecia (kiedy ukazał się pierwszy amerykański podręcznik psychiatrii dziecięcej Leo Kannera) w szybkim tempie zaczęły pojawiać się kolejne publikacje. O ile w I edycji podręcznika diagnostyki i statystyki zaburzeń psychicznych American Psychiatric Association (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – DSM, 1952) występowały tylko 4 specyficzne kategorie dla dzieci, o tyle już w kolejnych ich liczba istotnie się zwiększała. W ostatniej, 5. edycji DSM (2013) został wyodrębniony cały rozdział poświęcony zaburzeniom neurorozwojowym, w którym po kolei omawiane są: niesprawność intelektualna, zaburzenia komunikacji (w tym jąkanie), zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia z deficytem uwagi i nadruchliwością (ADHD), specyficzne zaburzenia w uczeniu się, zaburzenia motoryki (koordynacji, o obrazie stereotypii ruchowych, tików). Mając na uwadze rozbieżności pomiędzy obowiązującą nadal w Polsce klasyfikacją ICD-10 a DSM-5, redaktorki tego podręcznika zaproponowały autorom poszczególnych rozdziałów uwzględnienie obydwu klasyfikacji. Dla pediatrów przydatnym uzupełnieniem diagnostyki zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej jest klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa („Klasyfikacja diagnostyczna DC:0–3R”, Oficyna Wydawnicza „Fundament” 2005). Poważnym problemem w diagnostyce zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej jest ich współwystępowanie oraz dynamika obrazu klinicznego, którą wyjaśnia m.in. powszechnie znany model etiologiczny stres-podatność. Ponadto, poza czasochłonną diagnozą aktualnego stanu psychicznego u małego pacjenta i ewentualnych problemów zdrowotnych w przeszłości (od poczęcia) w zakresie wszystkich funkcji i narządów, konieczna jest m.in. ocena psychologiczna dziecka i określenie jego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i deficytów poznawczych oraz systemu rodzinnego i funkcjonowania społecznego (w złożonym procesie diagnostycznym pomocna może być książka „Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny” Claudia Cepedy wydany w Polsce w 2012 roku). Nasz podręcznik nie wyczerpuje listy wszystkich zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, autorzy opisują te najczęściej występujące lub stwarzające problemy w procesie diagnozy. Odrębnym zagadnieniem w psychiatrii dzieci i młodzieży po postawieniu diagnozy jest zaplanowanie postępowania terapeutycznego. W wielu przypadkach nie opracowano standardów leczenia zaadaptowanych do warunków polskich, w tym uwzględniających dopuszczone do stosowania w wieku rozwojowym leki psychotropowe. Poważnym i palącym problemem w leczeniu psychiatrycznym dzieci i młodzieży w Polsce jest także trudny dostęp do opieki ambulatoryjnej i stacjonarnej – wynika to m.in. z niedostatecznego finansowania tej podstawowej dziedziny medycyny, a w związku z tym brakuje profilowanych placówek oraz specjalistów. Istnieją jeszcze w Polsce regiony, w których nie ma żadnego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży. Warto pamiętać, że specjalizacja w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży została reaktywowana po długiej przerwie w 2006 roku. W jej ramach możliwe są dwie ścieżki – po specjalizacji z psychiatrii (skrócona dwuletnia) oraz po stażu podyplomowym (pięcioletnia). Pediatrzy, mimo że jako pierwsi mają kontakt z każdym dzieckiem (chociażby z powodu obowiązkowych szczepień), nie są przygotowywani w czasie swojej specjalizacji do diagnozowania i leczenia zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego. Mamy nadzieję, że ten podręcznik będzie ważnym uzupełnieniem wiedzy z zakresu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej, nie tylko dla lekarzy pracujących z dziećmi i młodzieżą, ale także dla pielęgniarek, psychologów i przedstawicieli innych zawodów medycznych. prof. Agnieszka Gmitrowicz i prof. Małgorzata Janas-Kozik
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 616/618 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej